Programmering for begyndere 2015
Lær at programmere på Apples platform hen over vinteren 2015-2016. Brug den lange mørke vinter på at lære nye færdigheder.
Jeg har programmeret professionelt i over 20 år i mange forskellige systemer og programmeringssprog, og den erfaring vil jeg bruge til at lære dig at programmere på Apples Platform.
Undervisningen foregår i programmeringssproget Swift.
Swift er et moderne programmeringssprog, som har ligheder med mange andre programmeringssprog. Lærer du at programmere i Swift vil du forholdsvist nemt kunne udvikler i andre programmeringssprog som C, C++, C#, PHP, Java og mange flere.
Programmering for begyndere
Jeg lærer dig at bygge programmer op fra bunden af. Det forventes ikke at du i forvejen har erfarring med at programmere, og vi tager det stille og roligt helt fra bunden af.
Fordi vi programmere på Apples platform, vil du kunne bruge din viden til at programmere apps til Apples platforme, men du vil også kunne bruge din viden til at udvikle web applikationer. Og under alle omstændigheder får du også en bedre grundlæggende forståelse for hvordan din computer fungerer.
Du kan leve af at programmere, det har jeg gjort de sidste 20 år.
Sådan foregik det
Undervisningen foregik online hver mandag, og hver torsdag er der en opsamlingslektion hvor jeg samler op på de spørgsmål jeg modtog siden mandags lektionen.
Hvad så nu
Kurset blev afholdt i 2015 og 2016, og du kan stadig få adgang til materialet hvis du ønsker at se lektionerne fra aftenskolen.
Undervisningen foregår dog som selvstudie, men på hver lektion er der en kommentar sektion hvor du kan stille spørgsmål.
Hvis du ønsker at købe adgang til at kunne se disse lektioner kan du købe adgang ved at klikke her.
Vil du vide mere
Vil du vide mere om sæson 1, så kontakt mig.
Lektioner
Lektion 1 – Fundamentet
I den første lektion, skal vi i gang med selve aftenskolen, og vi skal have forstået nogle helt basale grundprincipper som vi skal bygge alt vores program kode på. Agendaen…
Lektion 2 – Opsamling og lidt mere
På lektion 2 samler jeg op på de spørgsmål der måtte være på lektion 1. Jeg forventer ikke at der er så mange spørgsmål her i starten, men dem der…
Lektion 3 – Optionals, switch og løkker
I tredje lektion skal vi kigge på de underlige ! og ? vi så i lektion 2. Vi skal kigge på optionals, som er et vigtigt begreb i Swift, og…
Lektion 4 – Jeres løsninger og funktioner
I lektion 4 gennemgør jeg jeres løsninger af opgave 3.3 som i har sendt til mig. Og så skal vi have taget hul på funktioner, så vi kan begynde at…
Lektion 5 – Løsning af problemer med funktioner
I Lektion 5 skal vi løse praktiske problemer med funktioner. Jeg har forberedt 10 opgaver, som du kan løse med funktioner. Jeg gennemgår opgaverne i lektionen, og jeg løser en…
Lektion 6 – Opsamling og opgaver
I har fået meget information af en helt anden type end i normalt har med at gøre. Derfor er lektion 6 dedikeret til at samle op på alt den information…
Lektion 7 – Øvelser gentagelser og evaluering
På lektion 7 gennemgår jeg de tvivlsområder i har beskrevet i jeres skema til lektion 6, og jeg gennemgår løsninger til opgaverne 5.8, 5.9 og 5.10 samt gennemgår hvad opgaverne…
Lektion 8 – Thanks Giving gentagelser
I lektion 8 følger vi op på lektion 7. På lektion 7 blev det synligt at flere af jer havde behov for nogle gentagelser, så det brugte vi lektion 7…
Lektion 9 – Dictionary og Struct
I denne lektion skal vi gå mere i dybden med Collections, og bla lære at bruge en ny spændende en af slagsen nemlig Dictionary. Og vi skal også se på…
Lektion 10 – Opsamling – Dictionary og Structs
I Lektion 10 samler vi op på Dictionary og Struct, og også de tvivls emner i har skrevet til mig om, herunder de forskellige løkke strukturer. Og vi gennemgår også…
Lektion 11 – Avancerede Structs
I lektion 11, skal vi lære mere om structs som vi lærte om i lektion 9. Structs er typer, og vi kan lave nogle avancerede nogle af slagsen, som vi…
Lektion 12 – Opfølgning på avancerede structs
I lektion 11 smagte vi på avancerede structs. Structs er nye typer vi selv programmere. Ligesom vi har heltal, komma tal, tekst strenge osv, så kan vi designer vores egne…
Lektion 13 – Enums og et fælles projekt
I denne lektion skal vi se lidt flere muligheder med Enums, og så tager vi hul på et fælles projekt vi skal bygge sammen, hvor vi nedbryder en hverdagsstruktur til…
Lektion 14 – Øvelser og projekt bon
I denne lektion gennemgår vi opgaverne fra lektion 11, og så fortsætter vi på vores bon projekt hvor vi bygger en hverdagsting (en bon) ved hjælp af egne typer vi…
Lektion 15 – Godt nytår og projekt bon
Godt nytår alle sammen. I årets første lektion, starter vi stille og roligt vores aftenskole op igen. Du har sikkert glemt en del mens du har holdt jule fri, så…
Lektion 16 – Bonnen modelleres færdig
I denne lektion gentager vi lidt fra i mandags, og vi bliver færdige med at modellere vores model over vores bon. Vi kommer også til at tage en af vores…
Lektion 17 – Designe funktioner til vores bon
Vi har nu fået modelleret vores bon i forskellige typer, og det er nu blevet tid til at få identificeret og udviklet de funktioner som vores typer skal have. Vi…
Lektion 18 – Initializers – Initializers – Initializers
Vi skal have helt styr på det med initializers på vores typer. Så vi gentager det igen i aften. Initializers er vigtige når vi laver vores typer. Vi kommer ikke…
Lektion 19 – Initializers i praksis og Velkommen Class
I denne lektion gentager vi lidt fra i torsdags, fordi Youtube havde tekniske problemer som ødelagde lektionen. Og så skal vi have udført vores initializer på vores bon i praksis,…
Lektion 20 – Opgave gennemgang og Class typen
På lektion 19 smagte vi på Class for første gang, efter vi havde lavet vores bon initializer i praksis. I lektion 20, skal vi have gennemgået opgaverne 17.1 og 17.2.,…
Lektion 21 – Velkommen til OOP
I lektion 21 skal vi i gang med objektorienteret programmering. OOP som det forkortes er den form for strukturering af programmer som alle moderne programmeringssprog anvender. Der er 3 grundprincipper…
Lektion 22 – Opsamling og oop bon
I lektion 22 gentager vi noget af OOP fra lektion 21, og så prøver vi i praksis at begynde at lave vores bon mere objektorienteret. I aftenens lektion bliver der…
Lektion 23 – Indkapsling i OOP
Indkapsling er den sidste af de 3 grundlæggende krav til OOP. Vi så i lektion 21 og 22 på nedarvning og polymorfi, og nu skal vi have fat i indkapsling….
Lektion 24 – Opsamling, opgaver og OOP bon
I lektion 24 samler vi op på indkapsling, nedarvning og polymorfi. I lektion 23 havde vi fokus på indkapsling, og det gentager vi i aften sammen med nedarvning. Vi skal…
Lektion 25 – Protokoller
Protokoller er et ordentligt lag abstraktion i objekt orienteret programmering. De er vigtige at forstå for at kunne lave apps på Apples platform, og de anvendes også i anden afart…
Lektion 26 – Protokol og projekt bon
I denne lektion gentager vi emnet protokoller i swift, og vi ser på nogle praktiske implementeringer i vores projekt bon. Bla skal vi anvende en protokol i projekt bon. Vi…
Lektion 27 – Kaste ned og Kaste op – Type casting
Lektion 27 er dedikeret til typer. Selv om vi har set på mange typer skal vi se på hvordan vi faktisk skifter mellem de forskellige typer og hvorfor det er…
Lektion 28 – Casting – Opgaver – Subscripts og bon
I lektion 28 gentager vi lige Type casting fra i mandags, og så skal vi have gennemgået opgaverne fra lektion 25. Vi samler også op på hvilke fordele vi har…
Lektion 29 – Extensions og de-initializers
Swift er et dejligt programmeringssprog, og vi har næsten været igennem alle slags funktioner man kan bruge på typer, men vi mangler at se på Extensions og de-initializers i Swift,…
Lektion 30 – Extensions og opgaver
I vores torsdags lektion gentager jeg Extensions fra i mandags, og så skal vi have gennemgået løsninger på de opgaver i fik i lektion 27. Der bliver også tid til…
Lektion 31 – Memory management i Swift
Apple har altid været meget opmærksom på at udnytte ressourcerne i computerne mest optimalt. En iPhone eller en iPad har begrænset hukommelse, og det skyldes ARM processoren og ram så…
Lektion 32 – Memory – Opgaver og Debugging
I lektion 32 gentager jeg reglerne for hvordan vi skal håndtere hukommelsen korrekt i Swift, og så gennemgår jeg også opgaverne fra lektion 29. Desuden vil jeg gerne lære jer…
Lektion 33 – Introduktion til clousures
Clousures anvendes i stor stil i Apples frameworks. På papiret er de nemme at forstå, og nogle siger også at de er nemme at læse. Vi kommer ind på bla….
Lektion 34 – Clousures fortsat
I denne lektion går vi mere i dybden med clousures, og jeg viser jer eksempler på hvad det vil sige at en clousure fanger det scope den er oprettet i….
Lektion 35 – Model View Controller
I lektion 35 skal vi se på design mønstre, og i særdeleshed på MVC – Model View Controller design mønsteret. Når man laver software til Apple platformen er dette design…
Lektion 36 – MVC fortsat
I lektion 36 fortsætter vi hvor vi slap med Model View Controller design mønsteret. Vi arbejder videre på vores Virtuel Stewardesse iPhone app, og udvider den bla, med lidt intern…
Lektion 37 – Auto Layout
I lektion 37 går vi i dybden med Auto Layout. Vi har set i sidste uge at AutoLayout godt kan være en drillepind, men det er kun fordi vi skal…
Lektion 38 – Auto Layout og afslutning
Vi har lidt mere auto layout vi skal have set på, og så gennemgår jeg også de løsninger jeg har modtaget på Virtual Stewardesse. Og så er det blevet tid…