Et program udfører en masse funktioner i en bestemt rækkefølge, men under vejs i programmet skal rækkefølgen ændres. Det kender du fra dig selv. Nogle gange skal du dreje til højre, andre gange til venstre. Om du vælger at dreje til venstre eller højre bestemmes af hvilken vej du skal. Der er altså en kontrolleret afvikling for om du drejer til enten venstre eller til højre. Denne form for kontrol skal vi se på i denne lektion.

Det andet dansetrin

I lektion 3 lærte du om de 3 grund trin der er i programmering.

  1. Tildeling
  2. Sammenligning
  3. Gentagelse

Kontrol af dit program flow er trin nummer 2. Det går ud på at vi  vi skal se på vores data og afhængig af vores data skal programmet udføre bestemte kommandoer.

Du stiller dig selv disse valg 1000 gange hver dag

Hver eneste dag tager du valg som er baseret på enten din erfaring eller din viden. Du vælger hvad du vil gøre i en bestemt situation, og det gør du ved at bruge de data du har om din aktuelle situation.

I din hjerne sker det ubevidst, men sådan en har vores computer ikke, så vi skal fortælle den reglerne for hvad der udløser de forskellige valg og det er det vi kalder for kontrol flow.

 

Download øvelser til lektionen

Til lektionen hører der en playgrounds med nogle øvelser, som du kan muntre dig med efter du har set lektionen.

Øvelser til lektion 004 i Alle Kan kode