Alle Kan Kode – Et Apple programmør begynder kursus

Tre der programmerer

Apple har i starten af 2017 produceret et kursusprogram de kalder for “Everyone Can Code”. Dette kursusprogram har, som navnet siger, det formål at lære alle at kunne programmere.

Dette kursusprogram har jeg fordansket og du kan modtage dansk undervisning i programmet på aftenskole her på bidblog.

Målgruppen er fra ca 15 år

Apple siger selv at målgruppen for kursusprogrammet er for unge der starter på gymnasiet. Jeg mener dog at materialet kan anvendes og læres af alle fra alderen 15 år og op.

Undervisningen forgår live

Hver tirsdag aften kl 20:00 kan du komme med på en lektion i et virtuelt klasseværelse, hvor du hjemmefra din egen stue kan deltage i undervisningen.

I det virtuelle klasseværelse får du undervisningen sammen med de øvrige kursister, og vi kan tale sammen via din computer.

Hvad kræves der

Det kræver kun at du har en Mac, et Webcam, en mikrofon og et par hovedtelefoner.

Hvis du har en Macbook computer er alt dette indbygget, og du kan supplere med dit headset fra din iPhone eksempelvis.

Og så kræves der et aktivt medlemskab af, Alle Kan Kode.

Hvilket materiale bruges

Vi følger Apples eget uddannelsesmateriale.

Apple har udgivet en lærebog, som du gratis kan downloade til din Mac, din iPhone eller din iPad.

På kurset anvender vi også Apples software udviklings software XCode, som du også gratis kan downloade til din Mac

Hvordan er formen

Vi følger Apples materiale, og det tager så lang tid det tager, og hver uge får du mere viden som bygger oven på den viden du i forvejen har tillært dig via lektionerne, bogen og de opgaver du får i løbet af kurset.

Se de første lektioner og vurder om det er noget for dig

Du kan gratis se hvordan formen på kurset er, da de første 3 lektioner kan ses uden at du har et aktivt medlemskab. Lektionerne finder du neden under denne tekst.

Hvor kan du finde mere information

Du kan finde mere information omkring Alle Kan Kode ved at klikke her, og skulle du have nogle spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig.

Første lektion: 08.08.2017 - 20:00
Sidste lektion:

Lektioner

Lektion 3 – Operatorer

Når vi har data i programmer skal vi også kunne ændre data, og kunne se på data og ud fra vores datas værdier skal vi kunne vælge at gøre forskellige…

Læs mere »

Lektion 4 – Kontrol flow

Et program udfører en masse funktioner i en bestemt rækkefølge, men under vejs i programmet skal rækkefølgen ændres. Det kender du fra dig selv. Nogle gange skal du dreje til…

Læs mere »

Lektion 8 – Interface Builder værktøjet

Brugergrænseflader er meget vigtige i et program. Det er brugergrænsefladen der i mange tilfælde gør om en bruger tager programmet til sig eller lader det ligge. Brugergrænseflader designer man i…

Læs mere »

Lektion 9 – Lommelygte app

I denne lektion bruger vi alt det vi har lært indtil videre til at bygge en lommelygte app. Og vi laver den som et fælles projekt så der kommer masser…

Læs mere »

Lektion 10 – Strenge

Efter sidste uges lektion trænger vi til at trække vejret dybt. Sidste uge gik stærkt, og denne gang stopper vi lidt op og fokuserer på et eneste emne, nemlig strenge….

Læs mere »

Lektion 12 – Strukturer del 1

Strukturer er en måde vi kan modellere vores verden i datatyper. Prøv at smage på ordet. Vi sætter verden i struktur. Så hvis du er ordensmenneske må dette være en…

Læs mere »

Lektion 14 – Class datatyper OOP

Vi har lært om Struct datatyper og de har også sine fordele, men de mest spændende datatyper er Class datatyperne. Med disse kan vi nemlig lave det der kaldes for…

Læs mere »

Lektion 15 – Collections

Collections betyder samlinger, og det er også det det går ud på. Collections er datatyper som samler andre datatyper. Vi nærmer os julen 2017, så du kender det der med…

Læs mere »

Lektion 16 – Løkker i Swift

Helt tilbage i lektion 3, lærte du om 3 små trin som alt programmering er bygget over. I denne lektion skal du lære om det 3 trin, nemlig løkker. Løkker…

Læs mere »

Lektion 18 – Tekster og billede

Det visuelle udtryk er vigtigt i en brugergrænseflade, og i sidste lektion så vi på nogle af de mange byggesten der kan anvendes fra UIKit til en brugergrænseflade. I denne…

Læs mere »

Lektion 19 – Kontroller i brug

I denne lektion skal vi lege med forskellige kontroller. Kontroller er dem der gør apps til noget brugerne kan interagere med, og i denne lektion arbejder vi på at få…

Læs mere »

Lektion 20.5 – Lommeregner v0.1

Som billedet antyder med det lille mål flag, så er vi på vej i mål med lommeregner appen. Og i den sidste lommeregner lektion, kommer vi også til at bruge…

Læs mere »

Lektion 22 – Optionals

Swift har en type man kalder for optional. I andre programmeringssprog kaldes det ofte for en option, eller en nullable type. Kært barn har som sagt mange navne, men konceptet…

Læs mere »

Lektion 23 – Type casting

Swift er type sikkert. Det har i hørt mig sige om og om igen. Men nogle gange har vi behov for at kunne skifte type, og det er der ikke…

Læs mere »

Lektion 24 – Guard og Scope

Vi snupper 2 kapitler denne gang, og det skyldes at de kapitler vi skal igennem har begrænset kød på sig. De 2 emner vi skal lære er Guard og Scope….

Læs mere »

Lektion 25 – Enums i swift

Når vi har nogle faste udfald som aldrig ændrer sig så definerer vi en enum data type i Swift. Og ud over at vi kan bruge en enum til at…

Læs mere »

Lektion 26 – Segue og Navigation

En app består altid af flere skærmbilleder, og overgangen mellem disse kalder man for en segue, og måden brugeren skifter mellem disse kaldes for navigation. Hvad er en Segue? Hvis…

Læs mere »

Lektion 27 – Tab bar

Hvad er det der er i bunden af rigtig mange iPhone apps? Det er faneblade, eller på engelsk computer sprog det vi kalder for Tab bars. Og dem skal du…

Læs mere »

Lektion 28 – Et liv som ViewController

Hvad sker hvornår, når vores brugergrænseflade tegnes, og hvor kan vi som programmører sætte kode ind der bliver afviklet på de tidspunkter vores brugergrænseflade tegnes. Det skal vi lære i…

Læs mere »

Lektion 29 – App Workflow

Hvordan får man overblikket over opbygningen af sin app inden man begynder at kode den? Det er en af de spørgsmål som du kan finde inspiration til i denne lektion….

Læs mere »

Lektion 31 – Protokoller til mere

Vi har før set på anvendelse af protokoller til bla. at returnere data mellem skærmbilleder. Vi har også set på hvordan vi via en bestemt protokol kan printe alt til…

Læs mere »

Lektion 32 – En Apps livscyklus

Vi har før set på en ViewControllers livscyklus, og nu skal vi se på en Apps livscyklus. Her tænkes ikke på hvordan den opfører sig i App store, men hvilke…

Læs mere »

Lektion 34 – Scroll Views

Din iPhone har en lækker men lille skærm, og der er grænser for hvad man kan vise på en lille skærm. Derfor scroller vi og pinch zoomer. Ja der er…

Læs mere »

Lektion 35 – Tabel Views

Vi snusede lidt til Scroll Views i forrige lektion. I denne lektion skal vi lære om et barn af Scroll views, nemlig Table Views. Kort fortalt handler det om når…

Læs mere »

Lektion 36 – Mere Table Views

Der er mere til TableViews end den intro du fik i forrige lektion. Så i denne lektion tager vi fat i lidt flere eksempler så du blandt andet kan slette,…

Læs mere »

Lektion 37 – At gemme data

Forestil dig at du brugte en app, og næste gang du startede den havde den glemt dine data. Nej Vel? Apps skal gemme data og skal helst gøre det automatisk….

Læs mere »

Lektion 40 – ToDo App del 1

Vi er kommet til afslutningen af modul 4, og hvert modul slutter med at vi i fællesskab bygger en app. Denne gang er det en opgave eller ToDo liste app,…

Læs mere »

Lektion 40.2 – ToDo App del 3

Vi arbejder videre med vores ToDo liste app, og i denne lektion kommer vi til at se på nogle ting som vi næsten har prøvet før. Alligevel er der nogle…

Læs mere »

Lektion 40.3 – ToDo App del 4

Det handler om at oprette og rette opgaver i denne lektion, og naturligvis de brugergrænseflade ændringer som vi ikke nåde at se på i forrige lektion. Nemlig hvordan du kan…

Læs mere »

Lektion 40.4 – ToDo App del 5

I sidste del af lektion 40 serien får vi lavet vores ToDo liste app færdig. Vi mangler kun at få lavet listevisningen så du også kan markere en opgave som…

Læs mere »

Lektion 41 – Closures

Endelig skal vi til at se på closures. Vi har brugt nogle af dem men har ikke rigtig forholdt os til hvad de er og hvorfor vi bruger dem. Kort…

Læs mere »

Lektion 41.1 – Closures close up

Vi snupper lige en lektion mere der handler om closures. Hvorfor, fordi jeg vil være helt sikker på at i har det godt med closures inden vi fortsætter med materialet….

Læs mere »

Lektion 44 – JSON

Javascript Object Notation er næsten blevet normalen for overførsel af data via systemer på internettet. Det er der en god grund til. Det er til at læse, det fylder minimalt…

Læs mere »

Lektion 45 – Concurrency

Din iPhone har en virkelig stærk cpu. Og den er i stand til at afvikle en masse kode samtidigt. Og nogle ting er vi nød til at afvikle samtidigt af…

Læs mere »

Lektion 46.2 – Restaurant app del 3

I denne lektion koncentrerer vi os om netværkskoden i vores Just Eat Light app. Vi fik skrevet grund strukturen i forrige lektion, men vi skal have skrevet den funktionelle kode,…

Læs mere »

Lektion 50 – Fejlrettelser og Adgang

Software er altid under forandring. Der er forbedringer og fejlrettelser, og de hænger sammen. I forrige lektion lavede vi en hel del forbedringer, og i den forbindelse fik vi en…

Læs mere »

Lektion 51 – Save state del 1

Du kender godt oplevelsen af at en app eller din computer starter der hvor du sidst anvendte den. Når man taler om at save state, taler man netop om den…

Læs mere »

Lektion 52 – Save state del 2

Denne lektion er del 2 af vores lille serie om at gemme tilstanden for en app. Det er en pakket lektion hvor vi får appen til at kunne gemme tilstanden,…

Læs mere »
>