Apps til Apple Watch og kunsten at begrænse sig

Del på facebook
Del på twitter

På fredag (d. 25/9 2015) kommer Apple Watch endelig til Danmark. Men du har sikkert en masse spørgsmål til om Watch er noget for dig, og hvilke Apps til Apple Watch kan man få nu og i fremtiden. I denne historie løfter jeg sløret for at det nok bliver meget simple apps. Baseret på den information udviklerne fik på WWDC 2015.

Apple Watch er ikke en iPhone på din arm.

Den vigtigste lektie en udvikler skal forstå er at apps til Apple Watch ikke skal opføre sig som om det var apps til iPhone.

Din iPhone har mange sensorer, en stor skærm og et stort batteri i forhold til hvad der fysisk er plads til i et armbåndsur.

Skærmen på uret er lille og sætter sine helt naturlige begrænsninger i forhold til den skærm plads der er på en iPhone, og derfor skal Apps ikke opføre sig som om de kørte på en iPhone.

Apps til Apple Watch skal komplimentere en iPhone app.

I stedet for at fylde apps op med funktioner og valg, som giver mening på en iPhone eller en iPad, så skal apps til Apple Watch i stedet være en naturlig forlængelse af en App til en iPhone.

Og en naturlig forlængelse vil være noget der handler om tid og placering.

En App skal respekter brugerens tid

Apple ligger vægt på at et ur skal være en hjælper og ikke en fjende. Derfor skal app udviklerne ikke overvælde brugerne med notifikationer som ikke er relevante.

Apple vil gerne have at brugerne føler sig taknemmelige over de notifikationer de modtager, og derfor skal det helst have relevans til det man bruger et ur til.

Typiske notifikationer der er relevante at modtage på et ur, er notifikationer som handler om enten lokation (hvor brugeren befinder sig) eller tidspunktet.

Et eksempel på dette er at vise information omkring din fly afgang når boarding tidspunktet nærmer sig, og at vise QR koden der kan bruges til boarding når du endelig står ved afgangs terminalen.

Apple opfordrede udviklerne på WWDC til at indbygge en lærings logik i deres apps, så de lærer hvilke notifikationer brugerne har brug for, og i stedet for at give brugeren en opsætningsside med alle mulige notifikationer man kan vælge til eller fra, så skal appen lære hvilke brugeren reagerer på og hvilke brugeren ikke finder interessant.

Pas på med at brumme på armen

Apps til Apple Watch kan gøre brug af Haptic feedback hvor man får uret til at prikke på huden med en fysisk besked.

Overforbrug ikke haptic feedback. Uret skal kun brumme og bimle når det giver mening. Hvis alt giver mening, giver det ingen mening

Men Apple beder udviklerne begrænse sig når de vælger hvilke signaler de vil sende fysisk til armen, fordi fysisk kontakt er den mest afbrydende handling som uret kan foretage sig.

Apps til Apple Watch skal helst være sorte

Apple Watch skærm
Skærmen går ikke helt til kanten på Apple Watch, men det ser sådan ud hvis udviklerne bruger en sort baggrund i deres apps.

Når det kommer til baggrundsfarven på Apps til Apple Watch, så anbefales det at man anvender sort.

Årsagen til dette er utrolig simpel. Skærmen i uret går nemlig ikke helt ud til kanten af uret.

I stedet “snyder” Apple, da de har designet urets bezel (den afrundede glaskant) til at være i soft farvet glas.

Effekten udviklerne opnår med en sort baggrund, er at det ser ud som om skærmen går i et med ur kassen, så uret fremstår mere perfekt.

Apple kalder dette for et Holistisk design

Gem funktioner med Force Touch

Force Touch blev opfundet til Apple Watch. Force Touch er den teknologi der gør at uret registrerer hvor hårdt du trykker på skærmen, og afhængigt at hårdheden i dit tryk, vises forskellige valg.

Et ur har ikke plads til at placere funktionsknapper og menuknapper i brugergrænsefladen, i stedet skal funktioner og menuer gemmes i en kontekst relevant menu som vises når brugeren trykker hårdt på skærmen.

Apple anbefaler at udviklerne begrænser sig i udvalget af funktioner. Der er ikke plads på den lille skærm til at vise et overflødighedshorn af funktioner, og at tvinge brugeren til at bladre fra skærm til skærm, anbefales ikke.

Omvendt skal udviklerne heller ikke placere funktioner som brugeren skal udføre her og nu, i en kontekst relativ menu, som først vises når brugeren trykker hårdt på skærmen.

Hvis der er noget brugeren skal tage stilling til nu, så skal valget placeres på skærmen foran brugeren.

Apple Watch er ikke en iPhone på håndledet

Den vigtigste besked fra Apple var at udviklerne skal begrænse sig. Hvis der er en funktion som kræver at man har mere skærmplads og flere valg, så kan udviklerne gøre brug af handoff, hvor de sender brugen af appen videre fra uret til telefonen.

Og så mindede Apple udviklerne om at de ikke kan forvente at brugerne kigger på deres ur i mere end maksimalt 5 sekunder af gangen.

Så de informationer brugeren skal se på uret, skal være tydelige og relevante.

Udvikling af Apps til Apple Watch, kræver først og fremmest at udviklerne begrænser sig.

Deltag i debatten

  • JA!!!!! Det med at Apple Watch er fedt fordi man IKKE få så mange notifikationer, rammer du spot on i beskrivelsen om app-udvikling her!

    Apple Watch er en gatekeeper, når det kommer til notifikationer, som får Android til at fremstå som en ADHD-plaget teenager i forhold til.

    • Hvad andre systemer vælger st gøre er deres sag.

      Apple vil have at Apps til Apple Watch respekterer brugerens tid. Inspirationen til historien kommer fra en historie jeg læste om en udvikler som havde lavet et spil til Apple Watch.

      Udvikleren fik afvist appen af Apple fordi udvikleren ikke havde forstået at et Watch ikke er en iPhone spændt på armen.

      Det fik mig til at undersøge hvad Apple egentlig sagde på WWDC omkring det at designe Apps til Apple Watch.

  • Jeg står for at købe et så der er kun ros herfra, rigtig god artikel og ja jeg glæder mig til vores “aftenskole” @jeandarly

  • Lær
    at
    kode
    apps

    Seneste historier

    >